Wednesday 8 November 2017

Fatwa om forex trading in urdu


Välkommen till FatwaOnline. Mufti Aijaz Arshad Qasmi Han är en av de ledande islamiska forskarna som lever idag i Indien. Han är en expert inom urdu litteratur och islamisk rättsvetenskap (Fiqh). Hadith, Tafseer. Qasmis särskiljningsförmåga ligger i hans dynamiska och mångsidiga tillvägagångssätt över hela världen. Beviljat med mångfacetterade talanger och färdigheter har han kombinerat sin djupgående förståelse av Koranen och Sunnah med en djup insikt om moderna kunskapsdiscipliner och angelägenheter. Han har en unik förmåga att föreslå insiktsfulla islamiska lösningar på de nya åldersproblemen utan att äventyra grundläggande principer för islamisk shariah. Läs mer. Tro Tro Troar Plikt Sociala frågor Transaktioner Förhandlingar Diverse Land. Indien, datum. 11-22-2009 Assalamu Alaikum, kära bror, min fråga är att det är tillåtet att ställa pengar från kandidater som agenturavgift, de rekryteras för ett företag, företaget kommer att betala alla sina utgifter, kommer också att betala avgifter till rekryteringsbyrå för rekrytering. Snälla klargör mig. al-jawab, Om företaget betalar alla utgifter av tjänsteföretag, då tillåter inte att fråga pengar från kandidater. Allah vet bäst. Mufti Aijaz Arshad Qasmi Country. Förenade Arabemiraten, Datum. 04-21-2010 investerar i börsen (köp av aktier) Är det HALAL eller HARAAM Svar: Ja, köp av aktierna från Sharia godkänd Kompaniet är Halal. För detaljer om Sharias godkända se islamitijara. Allah känner sig bäst. Mufti Aijaz Arshad Qasmi New Delhi Indien: Cell: 91 9910215431 Land. Indien, datum. 01-09-2011 regeringen deptt. mig löner, du kommer att bli skattskyldig, ha det, du är en, och du har en ekonomisk politik som du kan göra för att du ska kunna hjälpa dig med att göra din resa till Bismillah, Musalman Chunke Zakat Ada, som är en inkomstskatt som är en del av din hund. liye taxa bachane ki jo bhi jayez aur qanuni shaklen ho sakti hain, jag har inte haft det här, men jag har inte haft det här, men jag har en bra grund för att jag ska ha det, men det är inte så mycket som jag har, men det är inte så mycket som jag kan använda liya jasakta hai. och Allah vet bäst, (Mufti Aijaz Arshad Qasmi) Ny delhi, Inda Cell: 91 9910215431 Land. Indien, datum. 01-20-2010 Bismillah: Fix Profit är inte tillåtet i islam, företag betyder whrer vinst och förlust båda är möjliga. Du måste bry sig om din hantering av detta system, (Mufti Aijaz Arshad Qasmi) New Delhi, Indien 91 9910215431 Land. Pakistan, Date. 06-21-2010 Om jag lånar 100.000 till någon för inköp av en mobil och med mutteravtal är det beslutet att låntagaren kommer att betala mig en fast vinstbelopp och han kommer att betala mig huvudprincipen i lika månadsinstallationer. WHEATHER MY THIS TRANSATION ÄR GILDIG I ISLAM OCH RESULTAT AV RESULTAT I DENNA MANNER ÄR GILDIG I ISLAM REGARDER Bismillah: Business betyder där vinst och förlust båda är möjliga. Den fasta vinstmängden är inte tillåten i islam. enligt detta system måste du ta hand om din investering. Och Allah känner sig bäst (Mufti Aijaz Arshad Qasmi) New Delhi India Country. Pakistan, Date. 12-05-2010 AOA, tack för att du har börjat ha en affärshalal hai ya haram plz förklara Bismillah. Börsen är en marknad där aktier köps och säljs. Genom att köpa aktier i ett företag delar du faktiskt i verksamheten. Om det inte finns något mot islam i verksamheten är det därför inget fel att vara aktieägare i den verksamheten eller att få utdelning på dessa aktier. På samma sätt, om du säljer aktierna på någon tidpunkt på grund av någon anledning och får stora vinster därmed, är transaktionen och vinsten inte fel från islamisk synvinkel. Det finns emellertid situationer när aktiviteten på börsen är klart mot god känsla och etikkens normer. Det finns vissa transaktioner som är eller kan skada någon parts intressen genom att orsaka skador eller bedrägerier. Därför, även om sharien inte har förbjudit dessa transaktioner som sådan och i de flesta fall kan de inte betecknas som spel, de är klart mot islamens anda när de leder till eller kommer sannolikt att leda till skada eller bedrägeri. Det är därför som det finns en princip av islamiska jurister att varje transaktion som orsakar eller kan orsaka darar eller gharar (skada eller bedrag) till endera parten bör vara förbjuden enligt lag. Om lagen i landet inte behandlar sådana transaktioner är det upp till den enskilde att avgöra huruvida transaktionen kommer att leda till eller kan leda till skada eller bedrägeri mot den andra parten. Om han är säker på sådan skada eller bedrägeri, borde han säkert Country. Belgien, datum. 11-30-2010 SALAMMERA SAWAL HA MERAY TEEN BACHAY HAIN MAIN APNAY MAABAP KAY SAAT REHTA HON ABB AIK KAMRAY MAIN REHANA MASKIL HA MAABAAP AUR KAMRAA NAHE DETAY MAIN ABB GHAR LANNA CHATA HON LAKIN CASH NAHI LAG SAKTA HOTA HAN NAHI KAYA MAIN BANK SAG KARZA LEE SAKTAHOON JO BACHON KO BETALAR KARTA HA BANK BACHON KA BEHAF WO BACHON KAY PASAY SEY KISST KAT LAIN GAY Bismillah, Intehai majburi ki halat me Sood den ki gunzaish nikalti hai, agar house ki aisi hej, jag har det, jag vet inte vad du gör till Phir aap bank ki madad se hus lesakte hain, Allah Aasan farmaye, Aameen. Mufti Aijaz Arshad Qasmi New Delhi, 91 9910215431 Land. Indien, datum. 10-25-2010 Assalamalekum, För närvarande betalar jag ett personligt lån på Rs 5 lac. Totalt belopp inklusive ränta är 6,5 lacs. Utestående utestående Lånebelopp är 1,5 lacs och enligt låneutlåtande från bank består det av 25k ränta 1.25L principal. It betyder att jag redan har betalat ränta på 1,25L till dags dato. Jag har just fått ett bidrag från mitt anställd PF-konto på Rs 3,25 lacs varav 1,25 lacs är räntor. Kunde jag använda detta räntebelopp (1,25L) förtjänat att förbetala hela 1,5L och stänga mitt lån Bismillah. I ljuset av islamiska förordningar faller inte räntan på försäkringsfonden inom definitionen av Riba. Anledningen är att den anställde inte äger fondens belopp. Under den period då räntan har uppnåtts. Därför kan det överskjutande beloppet som förvärvas över det faktiska belopp som deponeras inte betraktas som Riba. Här gör Fuqaha två förslag: En är att myndigheterna har lagt till det överskjutande beloppet utan att den anställde har skrivit en skriftlig beskrivning. I detta fall är ackumulering av överflödig mängd Riba fri. I sekundärfallet kan arbetstagaren själv be regeringen att behandla sin fond som räntebaserad, och det överflödiga beloppet liknar Riba. och Allah vet bäst. (Mufti Aijaz Arshad Qasmi) New Delhi, Cell: 91 9910215431 Land. Sydafrika, datum. 12-21-2010 ASLM. Jag skulle vilja veta om det är tillåtet att ta ut en sjukhusplan (medicinsk hjälp) Bismillah. Så länge mannen vet att detta är en form av spel, så är det inte tillåtet eftersom det är av shaytaans verk. Han borde förlita sig på Allah och lita på honom, för den som förlitar sig på Allaah, kommer Allah att räcka, och den som fruktar Allah och håller sin plikt mot Honom, kommer att göra en väg för honom att komma ut (av alla svårigheter ). Så det är inte tillåtet för honom att engagera sig i försäkringar. Vi har redan förklarat att anledningen till att sjukförsäkring är som en form av spel är att en person betalar en summa pengar som blir försäkringsbolags egendom om han blir sjuk eller har en olycka som han kommer att dra nytta av, annars är hans pengar borta . Dessutom kan de fördelar han får, vara lika med vad han betalat, eller de kan vara mer eller mindre. Det handlar om jahaalah (köpa något syn osynligt) och otillbörlig risk, eller konsumerar rikedom olagligt. Det innebär också att en av de två parterna kommer att drabbas av förlust. Jag önskar att några av muslimerna eller de vise personerna skulle inrätta kooperativa försäkringsinstitut som överensstämmer med islamisk shareeah, vars grundläggande idé var att människor skulle samarbeta för att betala till ett visst konto (som inte ägs av någon tredje parti), så att om någon av dem blir sjuk eller har en olycka kommer han att kompenseras, med samtycke från hans partner. Det skulle inte vara något fel att betala en lön till dem som tar hand om det här kontot eller att investera pengarna i ett annat företag Acco Country. Pakistan, Date. 11-01-2010 Mitt företag ger försäkringsfond till sin anställd. Denna anläggning är en valfri anläggning menar att om en anställd inte vill få förmåner får han inte få medlemskap i denna anläggning. I det här sammanhanget drar företaget avdrag från anställningslönen och lägger till samma belopp från sin egen ficka och sparar totalt belopp i en bank. Bank ger intresse för det. Företaget delar upp det här beloppet i specifikt förhållande på alla anställda konto. Vänligen berätta för mig att jag kan ta och använda det här beloppet (fondintressen) eller inte som vid tidpunkten för min utnämning var det en valfri anläggning för arbetstagaren och jag anmälde mig till förmånen. Hälsningar Furqanchemistgmail Cell 00923452214074 Bismillah. I ljuset av islamiska förordningar faller inte räntan på försäkringsfonden inom definitionen av Riba. Anledningen är att den anställde inte äger fondens belopp. Under den period då räntan har uppnåtts. Därför kan det överskjutande beloppet som förvärvas över det faktiska belopp som deponeras inte betraktas som Riba. Här gör Fuqaha två förslag: En är att myndigheterna har lagt till det överskjutande beloppet utan att den anställde har skrivit en skriftlig beskrivning. I detta fall är ackumulering av överflödig mängd Riba fri. I sekundärfallet kan arbetstagaren själv be regeringen att behandla sin fond som räntebaserad, och det överflödiga beloppet liknar Riba. och Allah vet bäst. (Mufti Aijaz Arshad Qasmi) New Delhi, Cell: 91 9910215431 Land. Indien, datum. 11-04-2010 Land. Indien, datum. 06-29-2011 Assalamualaikum Mutfi Sahib Jag börjar bara FOREX-handel med företagsnamn FOREX4YOU som tillhandahåller ISLAMIC-handel (swapfri betyder räntefri handel) men jag behöver förtydligande för min handel. Jag börjar göra en kapital på 100 dollar och de erbjuder att handla upp till 20000 dollar som hävstångsmetod (hävstång innebär att vi kan använda företagets fond för vår handel, vinsten eller förlusten kommer att läggas till näringsidkare, vi kan aktivt titta på den på nätet) hävstångsrationen är 1: 100 till 500 beror på vår risk. Med ett litet kapital på 100 dollar kan jag handla 20000 dollar marginal, vinsten och förlusten är onormal, antingen kan vi ta vinsten eller förlusten på kort tid. Vänligen vägleda systemet för valutahandel i ISLAMISK LAG. Och vad är det rätta sättet för valutahandel i islamisk lag. Väntar på ditt första svar. Wassalam Abrar Ahmed Bismillah. Det är inte förrän senare år som islamisk lag tillåter valutahandel för muslimska troende. Detta beror på att sharialagen förbjuder många av de valutamarknadsmäklare normerna. Enligt sådan lag måste näringsidkare stänga sina positioner inom samma dag. De får inte hålla en handel längre än det eftersom betalning av ränta är strängt förbjudet. Med Spot Forex popularitet blir det svårt att hitta en mäklare som observerar dessa lagar. Trading Forex i Indien till exempel tillåter investerare i den muslimska tron ​​att få sitt intresse avstått om de väljer att bära en handel fram till nästa dag och de behöver inte heller betala mäklarprovisioner. Islamisk lag förbjuder också att tjäna intresse för handel. Så länge investeraren inte drar nytta av Riba (olagliga vinster) kan heshe fortsätta att vara framgångsrik för handel med valutorna. Många forskare av denna tro avskyr dock Forexen. De ser marknadens volatilitet som en utmaning för sina lagar. Och enligt deras tro kan du inte sälja något du inte redan äger. Dagshandel är därför inte tillåten. Om du är en övande muslim, tänk på att inte alla experter tolkar lagen på samma sätt. Bestäm om huruvida handel för dig betyder att du inte respekterar din tro. Medan Forexen presenterar en bra möjlighet att tjäna pengar, kan det vara viktigare att hålla sig till de läror du håller helig. Se till att konsultera en Forex-rådgivare som är kunnig om Isla Country. Datum. 07-01-2011 Asalamailkumwarehmatbarkathu. Jag ville veta att köpa saker som mobiltelefoner etc på månatliga avbetalningar är tillåtna i islam eller inte. Är det en typ av Riba (Sood) (de flesta av företagen erbjuder nu sina saker på det här sättet) Jag har hört att det som någonsin ligger ovanför bör inte köpas så här eftersom det inte är tillåtet i islam. Man borde köpa med full betalning annars är det sjukt. Är det sant. Jag försökte söka på denna fråga mycket, men hittade inget svar så snälla svara. JazakallahKahreenkaseera Bismillah, Vi vill till att börja med ange den tillåtna försäljningsformen med avdrag som har två fall: Först: Varan, som är bilen eller mobilen som i frågan, ägs av säljaren, vilken är banken och är i dess besittning. Köparen köper den på kredit för ett pris som är känt för båda parter. Priset är inte föremål för ökning, även om betalningen är försenad. Båda parterna är överens om hur köparen ska betala med avdrag. För det andra: Varan ägs inte av banken utan av en tredje part. Köparen ber banken att köpa denna vara och lovar banken att han kommer att köpa varan efter att banken har köpt den. Då köper banken varan och blir ansvarig för eventuella skador som kan hända det. Då köper köparen det från banken för vilket pris de enas om, men på två villkor. För det första måste priset vara känt för båda parter, även om det är mer än det pris som banken har köpt varan för. För det andra måste priset inte vara föremål för ökning, även om betalningen är försenad. Med detta görs skillnaden mellan de tillåtna och de förbjudna formerna för försäljning i takt med att de traditionella bankerna gör det. Denna skillnad är sammanfattad av två saker: För det första: Det föreskrivs att avtalet tillåts att varan ägs av banken och att banken garanterar det. Om banken inte äger varan är det inte tillåtet att engagera sig i landet. Indien, datum. 07-22-2011 Assalwalekum mufti saheb, bara vad du vill ha Du Mohammad Jinka Intekaal 1999 Jag har det, jag är den första jag har varit i 1928 Jag älskar dig, jag heter Jagdish Rudhroji Rao Shinde tha, lekin padhai är den 13 augusti saal ki umr mig mumbai aagye. yaha, jag är muslimsk med mina vänner, och jag heter Islam Kabul, jag heter Din Mohammad Ali Hussein, du är en av mina vänner, och jag har aldrig haft det här. (Du Mohammad Ali Hussein) inte alls. Det är inte så mycket, men du är välkommen. Namnlösa: Namn är registrerad, du kommer att vara medlem (Din Mohammad Ali Hussein), och du kommer att ha en bachche (Rafiq aur Zarina) när du vill ha mer information om vad du ska göra. Darmiyaan mer walid saheb ke ab 8 bachche huye, mer swaal du hai ki ab jb mer walid saheb (Usman Din Mohammad) du kan inte höra dig, till Din Mohammad Ali Hussein och du har det, du är mer än 8 år gammal hai ya Din Mohammad Ali Hussein k un 2 bachcho (Rafiq aur Zarina) ka. meri apse ye guzarish hai ki aap apna jawaab mujhe likhkr mer e-post id pr jald se jald bheje digiyega. khuda haafiz. Bismillah, Agar aap ke walid ko Din Mohammad Ali Hussain ne adoptera kar liya tha att makan mig aap ke walid ka haq hoga mot mig Rafiq aur Zarina ka bhi haq hoga, pehle teeno ke darmiyan taqseem hone ke dåliga aap ke whi kei mig Jo aayega, w aap 8 bhai bahan ke darmiyan taqseem hoga. och Allah bäst: (Mufti Aijaz Arshad Qasmi) New Delhi, 9910215431 Land. Indien, datum. 07-23-2011 Min mormor har 3 söner och 5 döttrar. Hon har ett hus som hon vill distribuera bland sina barn. 20 år innan när de första 2 döttrarna kom dit egna hus byggdes hade min mormor stött dem ekonomiskt och sagt att de senare inte skulle ha rätt i sin egendom, eftersom de andra barnen inte var så ekonomiskt så bra då. Men efter 20 år blev alla barn stabila när det gäller deras ekonomi och min levande mormor vill leverera fastigheten enligt den heliga Quran 1 delen till döttrar och 2 delar till söner enligt Surah NISA. Jag vill fråga om huruvida det gamla uttalandet om min mormor kommer att övervägas eller det senaste uttalandet om hennes bismillah, Det senaste uttalandet om din mormor kommer att övervägas och land kommer att fördelas mellan alla barn enligt Koranen. (Mufti Aijaz Arshad Qasmi) New Delhi, 9910215431

No comments:

Post a Comment